سیر تحول سبکى و معنایى کلیدواژه‏ هاى ادب مقاومت "شهید و شهادت" در اشعار قیصر امین‏ پور

نویسندگان

  • مهرعلى یزدان‏پناه دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسى، واحد قائم‏شهر، دانشگاه آزاد اسلامى، قائم‏شهر، ایران.
چکیده مقاله:

شاعران با توجه به شرایط ویژه خویش، به برخى واژه‏ها دلبستگى بیشترى دارند. این واژه‏ها که کلیدواژه نامیده مى‏شوند، جهت شناخت اندیشه صاحبان اثر مؤثرند. در این تحقیق براى دست‏یابى به دگرگونى‏هاى فکرى قیصر امین‏پور کلیدواژه‏هاى ادب مقاومت (شهید و شهادت) در اشعار وى مورد بررسى قرار گرفته و با توجه به شیوه برخورد شاعر با آن‏ها، دوران شاعرى وى به سه دوره تقسیم و نشان داده شده است که در این دوره‏ها، همگام با تغییرات اجتماعى، طرز کاربرد این واژگان نیز متحول مى‏شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

موسیقیِ اشعار قیصر امین پور

در فایل اصل مقاله موجود است.

متن کامل

موسیقیِ اشعار قیصر امین پور

در فایل اصل مقاله موجود است.

متن کامل

بررسی تحلیلی کلیدواژه های اشعار قیصر امین پور

شاعران با توجه به شرایط ویژهی خویش، به برخی واژهها دلبستگی بیشتری دارند. این واژهها که کلیدواژه نامیده می شوند، جهت شناخت اندیشه ی صاحبان اثر موثرند. در این تحقیق برای دست یابی به دگرگونی های فکری قیصر امین پور کلیدواژه های اشعار وی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به شیوهی برخورد شاعر با آن ها، دوران شاعری وی به سه دوره تقسیم و نشان داده شده است که در این دوره ها، همگام با تغییرات اجتماعی، طرز ...

باستان گرایی واژگانی در اشعار قیصر امین پور

ادبیات مقاومت به عنوان یک نوع ادبی، پیشینه‌ای دیرینه دارد و از زمان پیدایش ادبیات، دوشادوش آن حرکت کرده‌است. در میان شاعران برجستۀ این نوع ادبی در ایران، قیصر امین‌پور جایگاه ویژه دارد و زبان شعری این شاعر متمایز از زبان شعری معاصرینش است که دلیل این تمایز، توجه و تمرکز او بر جنبه‌های مختلف زبان و به خصوص مقولۀ آرکائیسم در شعر است. آرکائیسم یا باستان‌گرایی نشانگر گرایش شاعران به صرف و نحو کهن د...

متن کامل

بوطیقای غزل قیصر امین پور

قیصر امین‌پور، شاعر برجستۀ معاصر، علاوه بر شعر نو در غزل نیز تبحر وافی، و بیش از قالب‌های سنتی دیگر، در غزل‌سرایی ید طولایی دارد. غزل او سادگی و صراحت خاصی دارد و هیچ تکلف و تصنع خاصی در آن دیده نمی‌شود. غزل او امتداد جریانی در ادب معاصر است که بدان «غزل نو» می‌گویند و بیشتر نزدیک به شعر نو یا نیمایی است. حال و هوای عمدۀ حاکم بر غزل او عبارتند از: بیان حدیث نَفْس، توصیف حالات درونی و شخصی و نیز ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 16

صفحات  169- 199

تاریخ انتشار 2014-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023